Lista esejów
-
-
selfie
Jeśli dać wiarę badaniom przeprowadzonym przez Pew Research Center, ponad połowa millenialsów (osób w wieku 18–33 lat) udostępniła w mediach społecznościowych co najmniej jedno selfie. Zapoczątkowana przez nastoletnich internautów moda urosła w ostatnich latach do rangi rytuału, stając się swoistym fenomenem socjologicznym.
więcej > -
surogatka
Wraz z rozwojem współczesnej medycyny macierzyństwo – a w ogólniejszym sensie rodzicielstwo – staje się coraz bardziej złożonym zjawiskiem. W dawniejszych czasach istniały, co prawda, matki, które miały prawa rodzicielskie, ale nie zajmowały się wychowaniem dziecka. W bogatszych domach szlacheckich była to wręcz powszechna praktyka, a dziecku „matkowały” mamki, bony czy guwernantki.
więcej > -
tabloidyzacja
W opowiadaniu The Secret History of World War 3 (Sekretna historia trzeciej wojny światowej) J. G. Ballard kreśli profetyczną, choć nieco przejaskrawioną wizję społeczeństwa doby mass mediów. Dla wielu z nas może to zabrzmieć znajomo: trzecia wojna światowa miała miejsce 27 stycznia 1995 r. między godziną 6.47 a 6.51 czasu wchodniego (J. G. Ballard) – i nikt tego nie zauważył.
więcej > -
-
waniliowy
Czy wanilia to chleb powszedni? Za jedną laskę wanilii – potrzebną do wzbogacenia smaku nalewki z aronii – zapłaciłem niedawno 15 złotych. Ta szlachetna przyprawa raczej nie jawi nam się jako coś standardowego, ze względów finansowych korzysta się zazwyczaj z jej tańszego zastępnika – cukru wanilinowego (zawierającego wanilinę – jej syntetyczny substytut). Ze smakiem wanilii spotykamy się zazwyczaj przy okazji jedzenia słodyczy – a to przyjemność, którą też lepiej sobie dawkować.
więcej > -
wpłatomat
Wpłatomat, nazywany również bankomatem do wpłat, to kolejny wynalazek, który świadczy o postępującej automatyzacji naszego życia. Wraz z rozwojem technologicznym wykonywanie coraz większej liczby czynności powierzamy maszynom, wyraźnie zawężając przestrzeń bezpośrednich interakcji międzyludzkich.
-
zbliżeniówka
Płać zbliżeniowo, a nic ci nie umknie – głosi slogan, który możemy przeczytać na biletomatach w warszawskich autobusach. Zachęta do korzystania z karty zbliżeniowej, nazywanej także zbliżeniówką lub kartą bezstykową, odwołuje się tu do tempa oraz intensywności współczesnego życia.
więcej > -
zupka chińska
Rekonesans w sklepie osiedlowym pozwoli każdemu w krótkim czasie zorientować się w szerokim asortymencie dań instant, zwłaszcza zupek chińskich. O żołądki Polaków walczą trzy marki reprezentowane przez trzy linie smakowe. Nazwaliśmy je roboczo linią klasyczno-orientalną, tradycyjno-patriotyczną i liberalno-lingwistyczną.